Blogger Templates

Wednesday, 23 November 2011

mawar a.k.a muslimah sejati

~✿..Menjadi mawar berduri itu LEBIH BAIK daripada bunga-bunga tidak berduri yang boleh DIPEGANG sembarangan..jangan biarkan dirimu menjadi sebarangan bunga yang tetap juga indah tetapi, sayang tidak berduri..apabila tiada duri, tiada lagi BENTENG yang boleh melindungi KEINDAHAN si bunga daripada sewenang-wenangnya DIDEKATI sang kumbang..lantas, TERCEMARLAH keindahan dan MURAHLAH nilainya..✿~

Duri mawar itulah ditasbihkan dengan PERBATASAN AURAT, AKHLAK dan AL-HAYA'..

>>> MUSLIMAH SEJATI bukan hanya untuk dipermain-mainkan..bukan hanya untuk dijadikan SANDARAN sementara..tetapi, untuk dijadikan INSAN yang menjadi contoh kepada semua…(✿◠‿◠)

Tuesday, 22 November 2011

ketentuan-NYA...

~✿..Ya Allah, bila dia BUKAN UNTUKKU..bila dia BUKAN JODOHKU maka berilah GANTI yang lebih baik buatnya dan bantulah aku untuk MEMPERBAIKI diriku..ya Allah, bila ini BUKAN MASANYA, bila ini BELUM SAATNYA..jarakkan kami, pisahkan kami agar kami jauh dari DOSA dan PERKARA SIA-SIA..agar kami tidak mengundang murkaMU..agar kami dapat lebih MENJAGA HATI..ya Allah, bantulah aku menjalani hari, bantulah aku menerima KETENTUAN dengan KETABAHAN agar terhapus semua KESEDIHAN dan KEKECEWAAN..✿~

>>> Walau apa pun terjadi..BERJALANLAH tanpa henti,tetaplah YAKIN..bahawa Allah LEBIH TAHU akan segalanya..ALLAH MENDENGAR segala yang berlagu dan bergema dalam RUANG hatimu..✿✿✿

Sunday, 20 November 2011

renungan sejenak

semester 1 bakal berakhir...kekadang terfikir,adakah aku tidak mensia2 kan peluang yg diberikan selama 1 sem ini..bersungguhkan aku untuk menuntut ilmu @ masih dlm dunia aku yang penuh dgn fantasi serta khayalan.. setiap org mempunyai target dan impian dlm hidup masing2.. begitu juga aku..tetapi adakah ia akan tercapai jika tiada usaha..?? sama2 lah renungkan..

~dOA jOdoh~

ya Allah..seandainya telah Engkau catatkan..dia milikku,tercipta untukku..satukanlah hatinya dgn hatiku..titipkanlah kebahagiaan antara kami..agr kemesraan itu abadi..ya Allah,ya tuhanku y maha mengasihi..seiringkanlah kami melayari hidup ini..ketepian yang sejahtera & abadi .. tetapi ya Allah ,seandainya telah engkau catatkan..dia bukan milikku..bawalah dia jauh dari pandanganku..luputkanlah dia dari ingatanku..pelihara aku dari kekecewaan..serta ya Allah...ya tuhanku yg maha mengerti..berilah aku kekuatan..melontar bayangnya jauh ke dada langit..hilang bersama senja nan merah..agr bisa ku merasa bahagia..wlpn tanpa bersamanya..& ya Allah y tercinta..gantilah yg telah hilang..tumbuhkanlah kembali y telah patah..wlpn tdk sama dgn dirinya..ya Allah..ya tuhanku..pasrahkanlah aku dgn takdirmu..sesungguhnya  apa y tlh Engkau takdirkan adlh y terbaik untukku..kerana Engkau maha mengetahui ..apa y terbaik buat hambaMu ini..ya Allah cukup Engkau saja ymenjadi pemeliharaku..didunai & diakhirat dgrlah rintihan hambaMu y daif ini..jangan Engkau biar aku bersendirian..menjurus ke arah kemaksiatan & kemungkaran ..maka kurniakanlah aku seorg psgn y beriman..supaya aku & dia sama2 membina kesejahteraan hidup..kearah jln y Engkau redhai..kurniakanlah aku keturunan y soleh & solehah.. Amin Ya Rabbal A`lamin..

feeL lOneLY??

"... Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan." - (Surah Ali-Imran : 148) Duhai insan,
Jiwamu terasa kosong?
Perlu peneman,
Kekasih hati yang prihatin,
Pengisi jiwa ragamu itu.
Tapi tahukah kamu,
Cinta yang kamu dambakan itu menyakitkan.
Sering pula ia mengecewakan,
Selagi dia belum halal untukmu,
Selagi itu ia menyeksakan jiwamu.
Kamu dan dia belum ada ikatan,
Itu hakikat!
Meletakkan harapan...
Hanya bakal mengundang kekecewaan demi kekecewaan,
Kerana semuanya, masih tiada kepastian.

~cantik dipaNdang~

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." [Hadis Riwayat Ahmad]
Rama-Rama Halus Sayapnya
Melihat gelagat rama-rama membuatkan ramai orang menjadi suka, ceria dan terpesona. Ramai yang akan tersenyum melihat kecantikan rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Pasti ada yang tidak kena jika ada bunga yang tidak dihinggapi rama-rama.
Ramai yang akan tertarik untuk menangkap rama-rama apabila melihat ia terbang berkeliaran di udara. Kecantikan rama-rama terletak pada warna dan corak sayapnya. Akan tetapi kecantikannya tidak akan kekal jika banyak tangan yang menyentuhnya.
Warna dan corak rama-rama pasti akan melekat pada jari jemari apabila kita menangkapnya. Selepas itu tiada sesiapa yang akan tertarik padanya lagi. Keindahan rama-rama telah hilang untuk dikagumi.
Indah Ibarat Wanita.
Wanita adalah hiasan dunia. Rama-rama ibarat wanita. Wanita indah untuk dilihat, tetapi nilai dirinya akan merosot setiap kali ada tangan-tangan kotor mencemari atau menyentuhi tubuhnya. Harga diri dan maruah mudah tercemar jika tidak dijaga dengan sempurna.
Begitulah wanita. Kecantikan wanita bagaikan rama-rama yang terbang membawa keindahan corak pada dirinya. Ia akan membuatkan lelaki mudah tertarik pada wanita. Tetapi untuk menjaga harga diri seorang wanita, bukanlah dengan membiarkan kecantikannya disentuh, dipegang oleh semua yang tertarik padanya. Biarlah kecantikan pada wanita itu diperolehi melalui jalan yang diredhai Allah.
Wanita harus menjaga harga kecantikan dan keindahan seorang wanita menurut ketentuan dan panduan yang Allah ajarkan di dalam al-Quran yang telah di sampaikan oleh RasulNya. Hanya dengan menuruti perintah Allah, kemuliaan, harga diri, kecantikan, dan keindahan seorang wanita akan terjaga dan terpelihara.
Wanita Yang Lebih Baik Dari Bidadari
Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya: Aku berkata, "Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?" Baginda menjawab, "Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin."Aku berkata, "Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu? Baginda menjawab, "Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning..." (Hadis Riwayat al-Tabrani)
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita" (Hadis riwayat Bukhari)

Thursday, 17 November 2011

faKta leLaki


• 99.9% lelaki amat pandai masak kari…..tapi megi kari saja la.

• Lelaki kadang2 memang suka memasak….tapi amat malas nak
... ... basuh periuk belanga serta pinggan mangkuk…

• Apabila lelaki memasak umpama sedang bertukang umah bukan
main bising lagi.

• Adalah kebiasaan lelaki memasak tanpa memakai baju pastu,
sambil isap rokok plak…

• Menu utama masakan lelaki adalah telur goreng, sardin, telur
goreng dan juga meggi. Tak ketinggalan jugak kicap masin…

• Jika seorang lelaki yg rajin memasak, anda akan dapati gas
masakan akan cepat habis, kerana lelaki memasak selalunya guna
api yg kuat cepat sikit masak.

• Keadaan dapur rumah orang lelaki yang bersepah sepah adalah
satu pemandangan biasa yang mempunyai nilai artistiknya yang
tersendiri…

• Dan lelaki tidak akan merungut sekiranya masakan itu dimasak
oleh seorang lelaki..tetapi peng’komplen’ nombor satu jika
makanan itu di masak oleh wanita..

Antara sebab sebab lelaki memasak:
• Malas nak pegi kedai
• Hampir hampir pokai
• Nak menghabiskan stock makanan yang dah nak expired
• Buang tebiat

Wednesday, 16 November 2011

~leLaKi iDaMAn~

Carilah LELAKI yang MAMPU menjadi IMAN untuk KAMU, Yang MENITISKAN AIR MATANYA apabila MELIHAT KESAKITAN KAMU KETIKA KAMU MELAHIRKAN ZURIATNYA, Dan LELAKI yang MEMBANGUNKAN untuk BERIBADAT BERSAMA- SAMA DI SEPERTIGA MALAM. JIKA PENCARIAN ITU TELAH KAMU TEMUI , JANGAN LUPA BERSYUKUR KEPADANYA , jadilah PERMAISURI HATINYA , PENEMAN DI KALA SUKA DAN DUKA , PENGUBAT RINDU DAN LARA .  :)