Blogger Templates

Wednesday, 12 December 2012

Result Sem 3

 Assalamualaikum..
Tarikh 10.12.12 yang aku nanti2 kan tiba jugak akhirnya..
agak terseksa jiwa raga aku menunggu result..
menunggu dan mengharapkan sesuatu yang mengembirakan bakal berlaku..
pada hari tu, aku bangun memang awal lah..
semata-mata nak tahu result..
sebelum check result tu, hati aku tak berdebar sgt999..
macam sebelum2 ni..
so, aku macam dah tahu apa yang akan jadi bila aku tak berdebar sgt..
dan bile aku tengok result aku,
nih lah hasilnya :


sangat mengecewakan okay..
aku tak tipu sebab ia memang buat aku frust.
pointer aku jatuh..
jatuh okay..
walaupun 0.01..
sedihnya akuu..
target dekan lah sem nih..
tapi, xdapat lagi.
okay aku redha dan mungkin bukan rezeki aku lagi sem nih.
dan aku sangat bersyukur sebab aku lulus semua.
suka dalam duka.
Okey, buat pertama kali dalam hidup aku dapat BI, A..
walaupun A- je
:)
Dan yang aku xpuas hati, paper hydraulics 1..
eh, knpe dpt C+ je..
terukkkk kot..
sebab ade C lah, pointer aku jatuh..
tapi ape2 pun, itu silap aku jugak..
ade lah tu, silap kt mne2 kan..
Tapi subjek QM yang paling aku takut
dapat A pulak..
haha..
memang tak sangka..
Alhamdulillah, rezeki..
ingatkan aku carry subjek nih..
sebab mase blajar, aku memang aku tak tahu ape2..
tp Final aku dapat jawab :)
Kepada kawan2 aku..
yang xlepas tu, aku sedih jugak utk korg..
korg kwn2 rapat aku smue..
harap korg jgn putus asa !
tak thu lah mcm mana aku nnti bila korg takde dlm kelas..
aku memang xleh la sorg2..
:(
Okay, stop dulu fikir sem5.
17.12 aku kena LI.
1st dalam hidup, aku kerja.
tak pernah ade pengalaman kerja.
so, wish me good luck !
:)

# awak, kalau dah start LI,
   jgn lupe kite tau :|




Thursday, 6 December 2012

Hobi Saya


Assalamualaikum..


Hohoi.. dah bpe aku hari tak update blog kan..
so, malam ni nak cte sikit pasal hobi saya.
ha..tajuk dah macam karangan mase darjah 3 kan..
tapi aku takde lah nak tulis karangan.
zaman menulis karangan dah lepas lame beb.
perghh..nampak tak berlagak di situ..
haha..
ape2 pun aku rindu sgt2 nak mengarang.
mengarang ok. not writing.
bermakna karangan bahasa melayu je lah yang aku minat
BI? sorry la ek -___-
BM memang subjek feveret mase sekolah.
sebab subjek tu je yang selalu dapat A.. :)
okay2.
aku ni macam nak mengimbau kenangan masa sekolah lah pulak.
hihi..


Sebenarnya aku nak cakap,
salah satu hobi aku adalah....
baca Novel..
iloveit so muchh..
minat baca novel ni, dah lama ada dalam jiwa aku ni..
aku minat baca novel je kott..
nak karang novel tu,
tak kott..
sebab imiginasi aku tak tinggi nak karang novel bagai..
sebut pasal karang novel ni,
teringat pulak kat sorang nih..
dia janji dgn aku , nak karang novel untuk aku..
disebabkanaku suka sangat baca novel..
haha..
ye..ye je kan..
padahal tipu je..
tp dia cakap, tunggu je la..
haha..
aku memang tak percaya lah.
okay. FULLSTOP !


Aku nak kongsi pasal novel yang aku tengah layan sekarang..
memang BEZ n TERBAIKK lah...
bila baca, aku akn gelak sorang2..
memang lucu sangat2..
so, sape2 yang kaki novel macam aku..
boleh la beli jugak novel ni..
conform menjamin kepuasan 100% buatan malaysia..
(promote cikit, tapi takde kaitan pun)
nak pinjam?
hehe..mmg tak dapatlah..
bukan kedekut ek..
tapi aku pun pinjam dgn my aunty
 (yang gila novel lebih dari aku lagi tauuu)
so, sila dapatkan dipasaran sendiri ek..
hehe..bajet je aku ney..
sape ntah nak pinjam dgn die..huh!


Aku malas lah nak cte sedikit sebanyak pasal novel ni..
kalau nak tahu baca lah sendiri ek..
aku just nak kongsi muka depan novel ni je..


yess..ni lah novel yang aku cakap tu..
tajuk pun dah bez kan..
CIK BUNGA dan ENCIK SOMBONG.
karya AIRISZ
terbitan KARYA SENI.

selamat membaca & bergelak ketawa :D


# ape?  awak nak suruh kita bacakan ?
   boleh je.. hihi..
   `gatai`
# tagline : untuk hidup berdua, haruslah setia  :)

Sunday, 2 December 2012

i`m try my best


Assalamualaikum..
semalam aku ada baca 1 blog neyh..
blog hanis ayuni kalau tak silap..
dia ni seorang perempuan yang berniqab..
bez kan jadi dia..
aku ada rasa teringin jugak nak berniqab tapi..
aku tak kuat..
banyakkkkk yang perlu aku ubah sebelum aku berniqab.
tak pe lah, niat tu ade dah..
insyaAllah..
tp memang lah hidayah tu dah ade..
cuma kite manusia ni,
selalu lalai,alpa..
aku cakap tuk diri aku sendiri la..

dalam blog dia..
dia ada cakap,
dia pun teringin nak disayangi oleh seorang lelaki ( zauj).
see, dia yang berniqab pun ,
ade perasaan tu..
tapi dia cakap, 
kalau dia ada perasaan kat seseorang lelaki,
dia akan berdoa dan
biarlah hanya Allah yang tahu,
apa yang dia rasa..
bila dah baca blog dia,
aku rasa, aku pun nak buat mcm tu jugak..
sebelum2 ni, aku selalu je
mengadu, cerita kat member2 rapat aku..
walaupun aku tak luah kat `dia`
tapi aku cerita kat semua member2 rapat aku..
eh, aku kuat ke nak jadi mcm dia ( hanis ayuni)
insyaAllah, aku akn cuba..
mesti susah kan
sbb aku nih, mesti nak cerita,luah kat member2 aku..
huhu..

`dia` pulak ade cakap kat aku,
perasaan dia kat aku,
biarlah rahsia..
`dia` pun tak nak aku tahu,
ape yang dia rasa kat aku..
so, aku pun nak berahsia jugak lah..
lagipun, aku memang tak kan cakap,
perasaan aku kat dia..
dah.dah..
stop, thinking about him..
walau ape pun,
aku harap dia bahagia dgn kehidupan dia.. :)



insyaAllah :)



ok.. tata :D
# hanya Dia yang Maha Mengetahui..

Saturday, 1 December 2012



aku suka sangat2 ayat nih..
kena kot dgn hidup aku sekarang.
aku memang nak bagi ayat ni, utk dia.
 ` harap kau mengerti ! `



# gambar nih ambik sblum balik kelantan ( 25.11.12)
   kat PANTAI SEPAT
   thanks photograper ( mr nik )

friend mean forever


Assalamualaikum w.b.t

berakhir lah sudah kisah - kisah kita.
macam pelik sangat je bunyi :)
berakhir sudah semester 3 dengan jayanya..
yeahhhh !
suka sangat nmpak..
suka sebab dengan izinNya, dapat aku habiskan pengajian aku
walaupun banyak benda yang aku telah tempuh.
Alhamdulillah.
nak je tulis satu - satu apa yang aku lalui sepanjang semester 3
tapi tak mampu kot..
banyak sangatttt..
suka duka aku kat semester 3 neh, memang aku takkan lupa sampai bila2..
sebenarnya kisah kehidupan sepanjang aku di sem3,
banyak yang suka dari duka..
bez kan jadi aku.. hehe
aku xbanyak masalah pun kat sem3.
masalah dengan kawan2 pun takde jugak..
bersyukur sebab dapat kawan yang sangat2 memahami aku..
korang memang terbaikk..


 kat bawah ni, gambar orang2 yang dah ,
menceriakan hidup aku sepanjang sem ni..


ney nik ( miss pooh ).. roomate, a.k.a sahabat aku ..
sayang dia sgt2..
dia yang faham & tahu semua pasal aku..
memang tak leh nak rahsia dgn dia..

ni classmates perempuan yang paling awesome..
sayanggg korang sangat2..
terutama yang farah ( yang berdiri sebelah kiri aku )
dia yang selalu sanggup layan karenah aku yang ntah pape neh.. :)
thanks farah <3

ni pulak, wahidah a.k.a ida..
banyak bantu aku terutama soal hati..
haha..
dia dengar je ape yang aku mengarut selalu..
thanks ida sebab tadah telinga ;p




haa.. ni pulak classmate laki yang aku rapat..
dari kiri : adib, yb, fit & fy
dengan dorg lah aku kawan , gaduh , bergurau , study sama2 , lepak sama2..
n macam2 lah :)
dorg jugak lah yg suke kacau aku n fy..
takpe2..tu hari korg kan.. huh !



gadis yang bertudung hijau ( nani ) ,
& gadis bertudung kuning ( mun ).
jiran sebelah bilik..
lepak 2 dgn dorg mmng bez..
yang paling bez , time tengok bola kat kafe..
memang terbaik lah..
mek2 kelate neh :)




# sayang korang
# rindu korang
# mmuah..muahh.. HAHA

`awk.. be mine :)`

TATA :D





































Assalamualaikum..
 huh ! dah lme tak update belog ni..
banyak bende nak cakap tapi..
malas nak tulis..
hahaha..
malam ni, mmang aku mimpi kot nk update belog..
hehe..
bosan jugak kat rumah ni..
walaupun dapat dekat dgn mak n adik2..
bile duk jauh dgn family, rse xsabar nak balik..
bile dah balik, rindu pulak kat kwn2 POLI..
memang akan merindui korang2 pun..
berat hati sgt2 nak balik hari tu..
sbb 5 bulan aku tak jumpe dorg..
:(
aku kat johor..
korang pulak majoriti kat kuantan..
ha..padan muke aku jugak, mintak jauh2..
tapi takpe la..
kalau aku xduk jauh dgn dorg,
takde la nak rindu2 kat korg..
tp ade org tu ckp, aku akn rindu dia lebih..
haha..pandai2 je kan..
uweekk :p

cuti 3 minggu ni, aku nak tido sepuas2 nye..
hehe
ye lah, bile dah start LI , mmg xdpt la nk tido lebih2 kan..
tambah2 lagi, aku tumpang rumah org..
so, jgn lepaskan peluang Fatnin oit..
:)
ade org tuh, suruh aku belajar memasak..
haha..
bile cuti je , suruh aku belajar masak.. :p
okay2..
insyaAllah ek.. hehe

sekarang ni, aku tgh berdebar tgu result je..
adoii,, selagi tak sampai 10 hb..
selagi tu la hati aku tak kan tenang..
fuhhh! debarrrr..
mak dah cakap, dia nak dekan..
isk..makin la debar aku di buatnye..
ok..aku dah usaha kottt..
doa n tawakal je la kan..
okay..stop..
tata :)


# i`m still waiting for u..




Sunday, 9 September 2012

♥ pesanan pada hati ♥

Belajar untuk kehilangan dia , andai dia bukan jodohmu ...
Belajar untuk tabah , andai dia pergi dari hidupmu ...
Belajar untuk menerima hakikat yang dia bukan milikmu ...
Belajar untuk berhenti mencintai dia , andai cinta dia bukan untukmu ...
Belajar utk melupekan dia , andai dia tak mengingatimu ...
Belajar untuk menerima cinta lain , kerana dia hanye tinggal kenangan ...
 * belajarlah dekatkan diri kepada ALLAH itu jauh lebih baik ! 

hanya DIA yang mampu buat kita melupakan insan yang pernah menyakiti hati kita *




Saturday, 7 July 2012

Jodoh itu tak perlu dikejar kerana ianya pasti, Cinta itu patut dikejar tapi kita kena berusaha. Bersama seketika itu lumrah tapi bersama selamanya itu anugerah. Tak perlu dipaksa hanya menunggu akan tiba masanya, sedih tawa semuanya akan dirasa... :)

Wednesday, 4 July 2012

love is cinta



love is cinta??
smua org tw love is cinta ok..
aku pom tw gak.. :)
ckp sal cinta..
hm..da 2kali aku kecundang dlm cinta ney..
ah..2kali je kowt..
org len rmai yang dah berkali2..
so?? kesah lak aku??
xpon!!


PUTUS vs FRUST
kwn2 yanh tw sal ney msti akn ckp:
``nin,sbr ek..jgn frust``
tp lam hati aku,aku lngsg xfrust , kecewa on so on la..
sbb aku btul2 terima benda ney jadi lam hidup aku..
tiada istilah kecewa dlm percintaan bg aku..
dan yang paling penting..
TIADA air mata yang mengalir pon.
.bagi aku..xperlu air mata..
wlpn kali ney aku gagal lagi..
sbb aku tw,aku blom jmpe cinta sejati lagi..
aku blom jmpe cinta yang btul2 aku cari lagi.. :)
aku xrase lagi , yang aku btul2 `falling in love` lam hidup aku..
agak2 kat spe la, aku btol2 `falling in love` ek..hehe..
masih setia menanti..


MENYESAL...
adakah aku menyesal di pertemukan dgn 2 org lelaki ...
jwpnnye : TIDAK
knpe tidak..
sbb setiap pertemuan tu adalah takdir ..
setiap pertemuan itu adalah takdir Allah s.w.t..
spe aku nak melawan takdir Allah s.w.t
setiap ape yang berlaku pasti ada hikmahnya..
dan aku anggap setiap detik bersama
adalah kenangan..
dan setiap kenangan banyak mengajar aku..
mengajar aku supaya tidak terlalu leka dgn cinta manusia..
:)


BERHARAP...
aku harap org yang pernah hadir dlm hidup aku..
bahagia bersama org yang tersayang.. :D
sekali aku melepaskan org tu pergi..
atau org tu melepaskan aku pergi..
aku tak akan berharap untuk kembali lagi..
dan jagn mengharap untuk aku kembali lagi..
walau ape pon..
aku percaya akan rahsia Allah s.w.t
jodoh adalah rahsia Allah s.w.t
semoga dipertemukan insan yang baik..

PERCINTAAN LEPAS KAHWIN LAGI SWEET :)

Friday, 30 March 2012

tahniah my kazen ! !

tahniah kt my kazen yang baru dpt anugerah pengarah mse konvo kt Politeknik Kota Bharu..
waahhh..mesti bangga umi ng papa ngn k.ilah..
sume family bannga kn..kn....
pandai betoi.. 
siap masuk paper k..



bile dpt tw,ase mcm jelez sgt2..tp xslh kn jelez sb ney..teringin nk cm2 gk..
teringin nk tgk mak ngn ayah mengalirkan air mata sbb kejayaan anaknye..
mesti xdpt nk gambarkan cm ne perasaan time 2 kn.. 
so,lau nk cm2 gk , ne la usaha dr skrg fatnin oi.. 
uish..cne la nk buang sifat malas lam diri ney..
bile tgk org berjaya,nk berjaya gk..
tp tiada usaha pon..adoi..masalah la kau ney fatnin... 
Ya Allah mmg xdpt nk ckp perasaan time tw sal my kazen ney..
firstly yg terlintas dlm fikiran ialah mak ng ayah..
mesti mak ng ayah,akan pk..anak org len bley berjaya cm2..
bile la nk tgk anak sendiri..sedihnyee..
 i want all the people proud with me..with my success.. 
InsyaAllah i`m try!
satu perubahan HARUS di lakukan..
bersusah2 dahulu, bersenang2 kemudian..
yeahh!
kene serius time belajar k..
kurangkan wt benda xberfaedah..
plezz fatnin..

Friday, 16 March 2012

Aku Bukan Gadis Cerewet

Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup….
Siapalah diriku ini untuk memilih berlian sedangkan aku hanya sebutir pasir yang wujud di mana-mana…


Tetapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain, 
dilamar lelaki yang jiwanya tetap pada yang ESA, 
memimpinku ke arah matlamat yang nyata berlandaskan agama…
Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, 
Allah pasti mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, 
jua hatimu kali pertama kita berpandangan….
Itu janji Allah…

Akan tetapi, 
selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, 
selagi itu jangan kau zahirkan perasaanmu itu kepadaku kerana kau masih tidak mempunyai hak untuk berbuat begitu….
Juga jangan kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara’…
Aku takut perlakuanmu itu akan memberi impak yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak…

Permintaanku tidak banyak,
Cintai aku bila tiba saatnya…bawa aku ke SyurgaNya..♥


MUSTAHIL , bagi SEORANG LELAKI , BOLEH MEMBAWA SEORANG WANITA MENETAP DI BULAN atau PLANET – PLANET LAIN .
tetapi ,
TIDAK MUSTAHIL , bagi SEORANG LELAKI MEMBAWA SEORANG WANITA MENETAP DI 
TEMPAT YANG JAUH LEBIH INDAH , iaitu , SYURGA . ♥

Adam, kenalilah Hawa. Tolong!"

Minggu ini, bertimpa-timpa aku menerima panggilan dari teman. Teman jauh, mahu teman dekat. Mukadimahnya esak tangis. Puncanya pelbagai.
Lama aku diam. Cuba menangkap gelora hati, membaca gejolak jiwa. Namun yang terzahir hanya alunan sedu-sedan.
Jujur, aku tidak sepenuhnya mengerti.
Hawa itu kadang keliru. Mahu terus membisu, bimbang disalahtafsir. Mahu berlaku jujur, terpalit segan. Mahu menutur kata, bimbang hati dicemari.
Hawa itu kadang cemburu. Melihat yang lain mendapat itu ini tika dirinya diketerbatasan mampu.
Hawa itu kadang buntu. Mahu diceritakan, dia juga tidak tahu apa puncanya.
Itu kisah Hawa. Mungkin kisah itu tidak bisa menyentuh hati seorang Adam, tapi jika dia Hawa, jiwanya pasti meruntun sayu mendengarnya.
Aneh bukan? Ya, kerna Hawa itu sifatnya aneh.
Lalu, harus bagaimakah?

Pasti, aku juga tidak punya jawapan untuk itu.
Hawa. Hatinya sangat rapuh. Jiwanya sangat sensitif. Matanya mudah saja berkaca. Kata mereka itu tanda lemah. Tapi aku bilang itu fitrah.
Bukan mereka mahu mengundang simpati, tapi cukup untuk meluahkan rasa di hati. Jangan sesekali terjemahkan itu sebagai kekalahan. Tidak sama sekali! Itulah sebenarnya punca kekuatan dalam ketahanan mereka.
Adam, aku khabarkan bukan untuk minta engkau mengerti, kerana aku; Hawa, juga tidak pernah mengerti.
Cukuplah agar engkau tahu. Moga engkau tidak mudah mengusik hatinya. Hati yang punya sarat perasaan. Perasaan yang kadang menjerat dirinya dalam silap menterjemah erti di sebalik kata seorang Adam, dalam silap mentafsir maksud di sebalik tingkah seorang Adam.
Berhentilah. Supaya mereka tidak kepenatan berjuang seorangan jika engkau turut sama berjuang.

Harungilah sujudmu ketepian Redha-Nya. Kirimkanlah untaian kata indah lewat doamu. Moga Hawa itu terus kuat!
Aku pernah jadi perempuan.
Aku pernah jadi gadis.
Aku pernah jadi wanita.
Kini, biar aku jadi muslimah.
bingkisan teman,
dari Hawa buat Adam.

- Artikel iluvislam.com 

Jarak Itu Menjaga Aku dan Dia..

Semua insan dalam dunia ini pasti pernah merasai perasaan itu. Perasaan yang tidak asing lagi dalam jiwa kita sebagai manusia. Perasaan yang kadangkala hadirnya tanpa kita duga atau kita paksa.
Memang sudah menjadi fitrah kita sebagai manusia untuk merasai perasaan itu. Cuma mungkin bagaimana perasaan itu hadir dalam diri kita berbeza bagi setiap individu.
"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga)."
[Ali 'Imran, 3:14]
Dalam diam, perasaan itu hadir di hatiku
Seperti insan lain, aku jua merasai perasaan itu. Perasaan yang bukan baru semalam berputik, tetapi telah hampir 5 tahun aku pendam. Aku sering tertanya-tanya salahkah untuk aku mempunyai perasaan yang bukan aku reka atau cipta, perasaan yang hadirnya tak pernah aku paksa, perasaan yang tak berubah sedikit pun walau banyak dugaan menimpa. Namun dalam aku melangkah menyusuri perasaan itu, aku sering dilanda rasa khuatir. Aku khuatir andainya rasa cinta ini melebihi rasa cintaku pada-Nya. Aku khuatir andai rindu yang aku pendam melebihi rinduku pada-Nya. Diri ku dan dia diikat dengan satu ikatan di dalam hati. Ikatan yang tak perlu aku dan dia lafaz melalui bicara kata.
Cukuplah rasa ini aku pendam dan dia juga memendam rasa yang sama. Jasad aku dan dia beribu batu terpisah. Hati aku dan dia juga beribu batu menjauh. Kini, wajahnya pun mungkin telah menjadi samar-samar di ingatanku. Suaranya seperti ku ingat-ingat lupa di telingaku. Rinduku padanya yang tidak menentu telah menjadi rindu yang ada hala tuju.

Saat aku dan dia menjauh
Pernah satu ketika dulu, aku kecewa dengan keadaan ini. Aku rasa seperti tidak sempurna dengan ketidakhadiran dia disisi. Namun kini, aku mengerti mengapa dia makin menjauh dari aku. Aku hormat keputusannya kerana aku tahu semua ini dia lakukan demi kebaikan aku dan dia.Teringat aku bicaranya tentang kisah kami. Kami dipertemukan dalam keadaan yang aneh sekali. Dalam keadaan saling tidak mengenali, perasaan yang tidak disangka-sangka hadir dalam diri kami. Sehingga kini, aku masih tidak mengerti bagaimana perasaan itu hadir dan bercambah sehingga ke saat ini.
Oleh itu, aku megerti mungkin pertemuan yang aneh ini harus jua dilalui dengan jalan yang aneh. Biarlah 'JARAK' ini menjadi penjaga bagi aku dan dia. Biarlah ingatanku tentang dia yang makin samar-samar di dalam hatiku menjadi penguat hubungan aku dengan ya-Rabb. Aku yakin dengan rencana yang telah tertulis untukku. Aku yakin jika tertulis jodoh antara kami, sejauh mana aku dan dia berlari menjauh, kami akan dipertemukan jua di garisan takdir antara kami nanti.

Jarak ini menjaga aku dan dia
Kini aku semakin mengerti, 'JARAK' ini bukan untuk menghukumku. Tetapi 'JARAK' ini untuk menjaga aku dan dia. Dengan 'JARAK' ini aku dan dia berjanji untuk berubah menjadi yang lebih baik. Dengan JARAK ini aku dan dia berjanji untuk memperbaiki cinta kepada Illahi.Dengan jarak ini aku dan dia berjanji untuk mencintai Pencipta kami lebih dari segalanya. Dengan JARAK ini aku dan dia berjanji untuk mendalami Islam hingga ke akar umbi. Dan Dengan JARAK ini jua aku dan dia yakin andai tiba saatnya nanti, aku dan dia akan lebih bersedia untuk melayari semua ini dengan jalan yang diredhai.
Terima kasih Ya Allah kerana memberi peluang kepadaku melalui jalan-Mu ini. Terima kasih kerana memberikan JARAK itu kepada aku dan dia.
"Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang"
(Ar-Ra'd 13:28 )
Aku sedar, aku insan yang masih rapuh. Kadangkala hatiku goyah melihat keadaan sekeliling yang menekanku. Jika tidak kerana JARAK ini,mungkin aku akan mencari pelbagai alasan untuk bersama dia. Iman ku akan goyah saat terpandang wajahnya. Hatiku akan bertambah rindu saat mendengar suaranya. Moga hidayah yang diberi ini akan terus membajai hatiku. Aku yakin semua ini rencana Mu Ya Allah. Moga di akhir JARAK ini, Kau memberi kesudahan yang baik untuk aku dan dia
- Artikel iluvislam.com

Thursday, 15 March 2012

JODOH , USAH MENCARI YANG "TERLALU SEMPURNA"

Jika kamu memancing ikan... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.. Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup. 

Begitulah juga...setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU, hendaklah kamu MENJAGA hatinya... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu, & mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu... 

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya & janganlah menganggap ia begitu teguh...cukuplah sekadar keperluanmu... Apabila sekali ia retak...tentu sukar untuk kamu menampalnya semula... Akhirnya ia dibuang... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya, mungkin ia masih dapat digunakan lagi... 

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya... Janganlah kamu terlalu mengaguminya & janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN, bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya... Akhirnya kamu KECEWA & meninggalkannya. Sedangkan, jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya.... 
Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi, yang kamu pasti baik untuk dirimu... Mengenyangkan - Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..?? Terlalu ingin mengejar kelazatan... KELAK.. Nasi itu akan basi & kamu tidak boleh memakannya... Lalu kamu akan menyesal. 

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan, yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU.. MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain..?? Terlalu mengejar kesempurnaan... KELAK.. Kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Lalu kamu juga yang akan MENYESAL!







Sunday, 12 February 2012

“Jika ingin mencari teman, ujilah dia dengan membuatnya marah. Jika dia tidak sabar dengan sikapmu itu jauhilah dia,” :)
(Kata Luqman Al-Hakim kepada anaknya)

Wednesday, 25 January 2012

teristimewa!

Ya اَللّهُ, mengapa wanita sering menangis? Jwbnya: Kerana wanita itu unik. Aku ciptakan ia sbg makhluk istimewa, KU kuatkan bahunya utk menjaga anak2nya, KU lembutkan hatinya utk memberi rasa aman, KU kuatkan rahimnya utk menyimpan benih manusia, KU teguhkan peribadinya utk terus berjuang saat yg lain menyerah, KU ber...i dia naluri utk mencintai anak2 dlm keadaan apapun, KU kuatkan batinnya utk ttp menyayangi walau dikhianati oleh teman, walau disakiti oleh orang" yang ia sayangi Wanita mahluk kuat, tapi jika satu saat dia menangis itu kerana KU beri dia air mata utk membasuh luka batin dan memberi kekuatan baru. "WANITA..KAMU ISTIMEWA" ♥